Tekstschrijver 2026 gezocht?
Als je niet een nóg langere to-dolijst wilt, maar de juiste woorden zoekt om deze drie dingen te doen:
- je merk scherp neerzetten
- je vindbaarheid in Google & AI-search vergroten
- en mensen helpen sneller 'ja' te zeggen.
Als tekstschrijver en SEO-strategist, met 18+ jaar ervaring en de nodige awards op mijn naam, ben ik simpelweg dol op schrijven. Schrijven is mijn uitlaatklep, mijn hobby én mijn werk.
Ik schrijf niet alleen teksten die mooi zijn om te lezen, maar ook strategische content die werkt in een wereld waar bijna alles tegenwoordig kunstmatig lijkt te zijn.
Zoeken wij elkaar?
- Je wilt meer kwalitatieve leads via je website en niet alleen maar content waar je moeder leuk over praat met haar vriendinnen;
- SEO-teksten? Geen lappen tekst die door robots zijn geschreven, please;
- Je wilt iemand die strategisch meedenkt over je merk, funnels en zoekstrategie en content schrijft die binnen deze kaders past;
- Je wilt teksten die het goed doen in AI-search, op de socials en in je nieuwsbrieven. Eén krachtige boodschap over meerdere kanalen.
Klinkt dit als iets wat je nodig hebt? Lees dan nog even verder óf neem nu contact op.
Een tekstschrijver van nu is meer dan 'iemand die leuk schrijft'
"Kun jij even een tekstje voor ons schrijven?" Dat is een tijd die lang en breed voorbij is. Een goede tekstschrijver in 2026:
- denkt als een strateeg: wat is je positionering? Welke rol speelt content in je funnel?
- kent SEO & AEO: hoe zorg je dat jouw content boven alles uit torent in Google en AI-assistenten?
- begrijpt psychologie: wat houdt je ideale klant tegen? Welke bezwaren kunnen we wegnemen?
- werkt voor je omnichannel: website, landingspagina's, e-mails, je socials, AI-search en zo nog wat uitingen. Wat je ook doet, de kern van je verhaal blijft consistent.
Doordat ik 18+ jaar copywriting, zoekmachinestrategie en AI experience combineer, bied ik je minder ruis en meer resultaat.
Wat je van mij krijgt als tekstschrijver & SEO-copywriter
Werk je met mij, dan krijg je niet gewoon een tekst, maar een complete content-asset:
- Zoekmachineproof
Onderzoek naar de zoekintentie en dus niet alleen de zoekwoorden
Ik richt mij op kansen op het gebied van rich snippers & AI-antwoorden
Bouw en schrijf jouw contentclusters en pillar-strategie - Conversiegericht
Unieke positie in de markt en communiceren met een duidelijke belofte
Ik schrijf met een heldere structuur en implementeer micro-CTA's in je tekst
Ingebouwde antwoorden gericht op twijfels en bezwaren van je doelgroep - AI & AEO-ready
Focus op natuurlijke taal voor voice search, SGE & ChatGPT
Logische FAQ-secties en how-to-structuren
Jouw content wordt makkelijk geciteerd en samengevat door AI-tools - In lijn met jouw merk
Mijn teksten klinken alsof jij ze hebt geschreven en zijn dus niet generiek
Een krachtige, doelgroepgerichte, consistente stem op al je kanalen.
Waarom ben ik een toekomstbestendige tekstschrijver?
Een moderne, toekomstbestendige tekstschrijver nodig? Dan zoek je iemand die actuele kennis heeft en niet stil blijft staan. Ik schrijf search-savvy en weet wat er nodig is om in alle zoekmachines te ranken. Ik help jouw doelgroep hun vragen te beantwoorden en kijk wat iemand nú wil weten, zodat ze verder kunnen. En alle content past logischerwijs in een breder topiccluster.
Los van het strategisch schrijven en het op de hoogte blijven van de zoektrends van nu, blijf ik mijzelf ook trainen in schrijven, psychologie en conversies. Ik begrijp wat jouw klant denkt vóór, tijdens en na het lezen. In mijn teksten vind je social proof terug, bouw ik je autoriteitspositie uit en maak ik gebruik van conversietechnieken, zonder schreeuwerig en bossy te worden.
Door de keuzestress van je doelgroep te verlagen, vergroot je de kans op een nieuwe vertrouwensband. Natuurlijk gebruiken we ook jouw unieke tone of voice, organisatiecultuur en USP's. We leggen uit wat je doet en laten direct voelen waarom dat ertoe doet. Schrijven is geen leuke decoratie, het is de strategie.
Pakkende teksten in het robotachtige AI-tijdperk
De impact van kunstmatige intelligentie [AI] is enorm. Alles wat we al jaren deden in de wereld van zoekmachinemarketing, werd ineens weggevaagd. AI kan prima teksten genereren, informatie samenvatten en herformuleren. Maar een strategie bepalen voor jouw werk? Nope. Jouw lived experience uit je hoofd halen en je visie erop baseren? Ook dacht wordt lastig. Alles wat je niet zegt, kunnen de robots [of clankers, zoals mijn zoon zegt] niets mee.
Ik vind dat je AI niet geheel achterwege kan laten, want het kan bepaalde taken automatiseren en vereenvoudigen. Daarom gebruik ik AI-tools als ideeënmachine en onderzoeksassistent, maar de strategie, teksten, nuance zijn allemaal menselijk. Mijn teksten zijn onderscheidend en worden door AI genoemd, in plaats van dat AI ze maakt.
SEO-copywriting vs storytelling: dit is hoe ze elkaar versterken
Gelukkig voor jou hoef je niet te kiezen tussen hoog in Google staan en een platform waarop inspirerende, correcte verhalen staan. IJzersterke content doet het allebei:
- Door AEO- en SEO-copywriting word je goed gevonden;
- Storytelling maakt dat je wordt onthouden en dat jouw doelgroep zich met jou identificeert.
Natuurlijk gebruik ik zoekwoorden, zoekintentie en bouw ik verhalen rond jouw klanten, situaties en keuzes. Ik zorg ervoor dat elke tekst een rol in je verhaalt speelt, inclusief jouw merk, missie en positionering.
Kun je AI-content gebruiken met menselijke nuance?
Wat ik merk bij mijn klanten is dat ze wel AI willen gebruiken, maar dat ze bang zijn om hun ziel te verliezen. Daarnaast heb je natuurlijk het kwaliteitsissue en soms ook gebrek aan kennis. Als je wilt, help ik je om de balans te vinden tussen mensenwerk en kunstmatige intelligentie. Soms kan dit vanuit het oogpunt van kostenefficiënt werken interessant zijn.
Maar strategie en tone of voice moeten altijd mensenlijk zijn. AI mag helpen met een moderne brainstorm of een herstructurering, maar als tekstschrijver zou ik 'm [nog] niet inzetten. Let altijd op ritme, humor, lokalisatie, woordkeuze en repetitie. Voer ook nooit bedrijfsdata in ChatGPT in, als je jouw gegevens privé wilt houden.
5 lessen uit 18 jaar copywriting [waar jij direct je voordeel mee doet!]
- Je teksten karakter geven is zó belangrijk. Veel merken gebruiken allemaal dezelfde tone of voice [actief, informeel maar zakelijk en als je lef hebt, een klein beetje humor ;)]
- Copywriting is geen sidehustle. Om goede tekstschrijver te zijn moet je elke dag schrijven en niet teveel prutsen met AI, want dat beïnvloedt je vermogen om helder te denken enorm.
- De meeste bedrijven waar ik voor schrijf die missen de meest effectieve elementen, zoals een call-to-action. Hier lopen ze veel winst mee mis.
- Zoek een tekstschrijver met een specialisatie, want dat geeft een extra laag aan je content. Ik heb door de jaren heen voor heel wat branches geschreven, maar mijn achtergrond in international business, law & finance geeft teksten toch een extra dimensie.
- Bepaal vooraf voor iedere tekst één doel. Niet én overtuigen, én verkopen én emotioneel raken én nieuwe klanten begroeten. Dit breekt je contentstrategie.